Erityyppiset veneet
Veneily on sekä Suomessa että maailmalla erittäin suosittu harrastus. Veneet voidaan yleisesti jakaa niiden käyttövoimaan perustuen purjeveneisiin, soutuveneisiin ja moottoriveneisiin. Suomessa veneilykausi rajoittuu yleisesti kesään, mutta veneilyä voidaan harrastaa kaikkina vuodenaikoina, jos otetaan esimerkiksi kalastus huomioon.
Purjeveneet
Veneilyn suosio on viime vuosina ollut huomattavassa kasvussa, eikä ihmekään, sillä suomalaiset ovat aina olleet veneilyyn hurahtanutta kansaa. Suomen vesillä purjeveneitä liikkuu noin 14 500 kappaletta ja kevytpurjeveneitä 16 000 kappaletta.
Kevytpurjevene on painokölitön, eli niin sanottu purjejolla. Käytännössä kellukkeet pitävät jollan pinnalla, sillä veneestä puuttuu edellämainittu oikaiseva paineköli. Purjeveneet voidaan niiden runkorakenteen mukaisesti jakaa monirunkoisiin ja yksirunkoisiin purjeveneisiin. Monirunkoisista voidaan erikseen mainita kaksirunkoinen, eli katamaraani ja kolmirunkoinen, eli trimaraani. Markkinoilla on olemassa myös köli- ja kevytveneitä.
Suomessa purjeveneitä on ollut jo kauan sekä hyötykäytössä että esimerkiksi mökkeily- ja lomailukäytössä. Ensimmäiset moottoriveneet tulivat Suomen markkinoille 1900-luvun alussa, mutta purjeveneiden suosio on aina ollut vankkumaton, varsinkin huviveneilyyn liittyvissä asioissa.
Nykyään purjeveneet ovat käytössä sekä vaativassa, purjehtijalta ja veneilijältä kovaa kuntoa kysyvässä kilpapurjehduksessa että rennommassa matkapurjehduksessa. Matkapurjehdus on myös oiva kuntoliikunnan muoto, joka edistää omien purjehdustaitojen ja sen myötä veneilyturvallisuuden lisäämistä.
Matkapurjehdus elämäntapana
Monille matkapurjehdus on oikea elämäntapa, jota ilman elämästä ikään kuin puuttuu jotakin tärkeää.
Matkapurjehduksessa kysymys saattaa olla myös tutustumisesta uusiin purjehduskohteisiin tai muusta sosiaalisesta kanssakäymisestä ystävien ja tuttavien kesken. Suomalaiset purjehdusseurat järjestävät myös matkapurjehdustapahtumia, joihin seuran jäsenet voivat osallistua. Purjeveneilyn tarkoituksena on ottaa rento ja mukava ote kesäiseen purjehdukseen, eli irtiotto normaalista arjesta monine vaatimuksineen. Matkapurjehdusta harrastavat niin nuoret aikuiset, keski-ikäiset kuin seniori-ikäisetkin. Purjehdus lajina sopii siis kaikenikäisille niin miehille kuin myös naisille.
Perämoottoriveneet
Nykyään perämoottoriveneet ovat nousseet todella suureen suosioon, sillä niitä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten suosittuun kilpaveneilyyn tai leppoisaan huviveneilyyn. Perämoottoriveneet ovat monille myös tärkeä työväline, sillä niitä käytetään myös yleisesti kalastukseen. Suomen vesillä yli 20 hv perämoottoriveneitä on noin 130 000 kappaletta, kun taas
alle tai korkeintaan 20 hv perämoottoriveneitä liikkuu noin 242 000 yksilöä.
Suosittuja sisämoottoriveneitä ja sisäperämoottoriveneitä näkyy runsaasti sekä pienvenesatamissa että kesämökkien omilla venelaitureilla.
Soutuvene
Soutuveneet ovat aina kuuluneet vahvasti suomalaisten kesään, mökkeilyyn ja veneilyyn. Mikä sen mukavampaa kuin loikoilla veneessä, järvenselkää katsoen ja mieltä lepuuttaen. Moottorittomia soutuveneitä lipuu vuosittain Suomen vesillä yli 200 000 kappaletta, sillä soutuveneitä on Suomessa huikeat 260 000 upeaa yksilöä.
Yksityisten henkilöiden lisäksi soutuveneitä omistavat myös yritykset ja yhteisöt, kuten esimerkiksi purjehdusseurat, joissa vene voi olla niin sanotussa kimppakäytössä. Kimppakäytössä on aina voimassa erityisen tarkkaan sovitut säännöt, mitkä koskevat soutuveneiden lisäksi myös kaikkia muita venetyyppejä.
Soutuvene on kuitenkin erittäin suosittu, sillä sitä käytetään yleisesti mökkirannassa veneilyyn, kalastukseen ja retkeilyyn. Nykyään ilmastonmuutoksesta puhuttaessa soutuveneily on ekologisin vaihtoehto veneillessä. Soutuveneily on myös oivaa liikuntaa nivelille, sillä pehmeät liikkeet ovat erittäin suotuisia nivelille.
Soutuveneen voi myös rakentaa itse esimerkiksi koivupintaiesta vanerista, jota myy luotettava rakentamisen asiantuntija byggmax. Suositun laulun sanojen mukaan eläen, melkein kaikki muu kuin purjehdus on turhaa tai toisinaan ainakin lähes toisarvoista purjehduksen tuomien hyötyjen ansiosta.